Ny organisation i höst

Jag har genom alla år i branschen sett en mängd olika varianter på organisation för att lösa uppdraget bostadsförvaltning. Från förvaltningsorganisationer med egen regi på i princip alla funktioner till beställarorganisationer som köper in det mesta. Jag har sett  organisationer med flera chefsnivåer och arbetsledare, men även nästan helt platta organisationer med delegerat ansvar och max två chefsnivåer. Det finns organisationer som delar upp sig efter geografi eller process eller både och.

Hur man än väljer att organisera sig så finns det fördelar och nackdelar. Oavsett organisatorisk modell så är det avgörande att alla medarbetare och chefer förstår sin roll och vet vilka befogenheter och behörigheter de har. Otydliga roller och ansvarsfördelningar slukar energi, fokus och resurser och är oerhört kostsamt.

I höst kommer Botkyrkabyggen att förändra organisationen. Det är fem år sedan sist. Vi står inför enorma utmaningar när vi ska renovera 8.500 bostäder, förvalta befintliga fastigheter och samtidigt bygga nytt. Då måste vi ha en klar, tydlig och effektiv organisation. Därför tydliggör vi ansvar och befogenheter i både ledarskap och medarbetarskap och delar åter upp vår verksamhet i två affärsområden.  Vi behöver ha ”svart bälte” i projektarbete och förvaltning och vara branschledande på dialogen med våra hyresgäster.

Jag vet att det är möjligt för Botkyrkabyggen har fantastiska medarbetare och chefer! Här finns kompetens, engagemang och viljan att på allvar förändra och utveckla. Jag är så otroligt stolt över att få arbeta i det här gänget.

Trevlig helg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s