Resan har börjat

Om två veckor sjösätter vi vår nya organisation. Det känns fantastiskt! Nu kan vi ta ny sats och fokusera på vårt viktiga uppdrag att renovera ca 8500 bostäder och bygga ca 3000 nya bostäder på 12 år. Våra två nya affärsområden får uppdraget och kommer att ta ansvar för sin respektive del av verksamheten med stöd av våra professionella staber HR, Ekonomi, Kommunikation& Marknad och Affärsutveckling och vårt projektkontor – Teknikavdelningen.

För att klara av utmaningen så måste vi veta vad som krävs av respektive avdelning. Vilka är framgångsfaktorerna och strategierna och hur ska vi fördela ansvaret, styra och följa upp verksamheten. När den nya organisationen är på plats, så måste även de sista pusselbitarna läggas för att vi ska komma igång. Därför inleder vi ett målstyrningsarbete redan i slutet av september så att vi har allt på plats inför 2018.

Vi sitter dock inte och inväntar 2018. Under tiden så startar den andra etappen av renoveringsarbetet i Fittja på Krögarvägen 10 tillsammans med NCC. Vi har dragit en hel del lärdomar från det förra projektet på Krögarvägen 2, och jag förväntar mig att vi gör det ännu bättre denna andra etapp. Jag räknar med en högre produktivitet, bättre kvalité och kortare ledtider i projektet. Samtidigt så börjar vi även förbereda stambyten i både Storvreten och Alby. Alla de goda erfarenheterna från Fittja kring hur vi haft samråd med hyresgästerna, planerat och genomfört renoveringen – allt ska nu överföras till dessa projekt. Alla misstag från tidigare projekt ska nogsamt beaktas så att vi inte gör om dem.

Våra hyresgäster ska så tidigt det är möjligt få information om hur projektet påverkar dem. Allt ifrån den nya hyran till vilka åtgärder som ska genomföras och hur lång tid det kommer att ta. Det kräver att vi har hyresförhandlingar i god tid där bolaget och hyresgästföreningen måste vara beredda att ta ansvar för både projektet och hyresgästerna. Det kräver även en väl genomförd upphandling som leder till ett framgångsrikt renoveringsprojekt och entreprenörer som förstår att de arbetar i människors hem. I slutändan vill vi att våra hyresgäster ska trivas i sina nyrenoverade bostäder och ha råd att bo kvar.

Medarbetare och chefer på Botkyrkabyggen måste vara väl rustade för att vi ska klara denna utmaning. Det finns många i branschen som tvivlar på om uppdraget är genomförbart. Nu sätter vi igång – resan har börjat.

Trevlig helg!

 

En kommentar Lägg till

  1. Lars Heinonen skriver:

    Härligt att ni antar denna stora utmaning samtidigt som ni gör en omorganisation.
    Ni behöver alla lycka till som finns.
    Men vad vore livet utan utmaningar och höga målsättningar.
    Lycka till

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s