Det finns ingen ”silverbullet”

handelskammaren maj 2018

Det var en givande och intressant fredag på Handelskammaren i Stockholm i förra veckan. Jag var inbjuden tillsammans med politiker, polisen och en privat fastighetsägare att kommentera arbetet som en borgmästare från staden Mechelen i Belgien genomfört för att öka tryggheten och integrationen och samtidigt minska kriminalitet och segregation. Borgmästare @BartSomers berättade om att Mechelen för femton år sedan var en stad med dåligt rykte och stora problem med kriminalitet och segregation. De åtgärder han beskrev grundar sig såväl i polisiära som sociala insatser.

Bart Somers betonar att det inte finns en lösning, en ”silverbullet”, som kan lösa alla problem. Istället arbetar han långsiktigt, brett och samordnat med frågorna. Han redovisade nolltolerans mot brott, fler övervakningskameror och tidiga förebyggande insatser för unga. Samt vikten av att samarbeta med föreningslivet och motverka etnisk segregation, bland annat genom att medelklassfamiljer erbjuds kraftiga hyresrabatter om de bosätter sig i utsatta områden i utbyte mot att de engagerar sig som hjälpresurser i samhället. Han lockar även barnfamiljer från medelklassen med löften om små klasser och garantier om bra utbildning i lokala skolor. Han sa att alla orter måste hitta sin egen väg, det går inte att rakt av kopiera vad de har gjort i Mechelen. Det gäller att hitta de samarbeten och de insatser som passar där man är. De gemensamma nämnarna är väl just långsiktighet, bredd och samordning.

I Botkyrka arbetar Botkyrkabyggen med effektiv samordning för ökad trygghet (EST) tillsammans med kommunen och polisen. Vi enas varje vecka om lägesbilden och samordnar våra olika insatser. Våra insatser är just en kombination av att motarbeta kriminalitet och otrygghet samtidigt som vi stärker det goda. Botkyrkabyggen stödjer föreningslivet och ser till att mellan 600-1000 barn får möjlighet att delta i ”Kul i sommar”, vi ökar närvaron av trygghetsvärdar och stödjer nattvandrarna. Vi har våra duktiga qvinnor i Fittja som håller rent och snyggt, och vi samarbetar med Hyregästföreningen, för att nämna några exempel. Det intressanta och roliga är att det ger resultat. Våra hyresgäster i Fittja har givit oss ett kvitto på alla insatser i en kundmätning – de känner sig tryggare och trivs allt bättre. Men vi kan absolut inte slå oss till ro. Precis som i Belgien måste vi agera långsiktigt, brett och samordnat. På det viset kan vi som allmännytta dra vårt strå till stacken och stärka Botkyrka.

Se nedan vår kundservicechef Johanna Tysander om hennes mål 2018:

Trevlig helg!

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s