Konsten att skapa en perfekt mix

Som bostadsbolag så hanterar vi det dagliga flödet av frågor från våra hyresgäster och det som våra medarbetare upptäcker i verksamheten. Det är ofta relativt akuta frågor som kräver mer eller mindre omedelbara besked och/eller åtgärder.

Vi har även en mer långsiktig verksamhet där vi planerar underhållet och renoveringar av befintliga fastigheter samt planerar byggandet av helt nya bostäder. Den akuta verksamheten påverkar kontinuerligt den långsiktiga planeringen, den måste anpassas till vad som händer i verksamheten. Om något akut måste repareras så kommer sannolikt det att påverka det planerade underhållet. Därför blir det ständiga justeringar i våra planer kring underhåll och renovering. Underhållsplanen kan därför inte vara statisk utan är i ständigt behov av översyn och uppdatering. I ett större bestånd av fastigheter är detta en ständig utmaning och det är svårt att hålla planerna uppdaterade.

Det här kan även skapa olika bilder internt av vilka åtgärder som borde prioriteras. Den som arbetar direkt ute i fastigheterna har sitt perspektiv och den som samordnar och planerar centralt har sitt.

Samtidigt som verkligheten kräver snabba justeringar av planer och en hög grad av flexibilitet, så lever vi med relativt långa ledtider och en viss tröghet i våra upphandlingar då vi lyder under regelverket för offentlig upphandling. Det här gör att vi även ständigt behöver göra avvägningar hur vi väljer att utföra våra åtgärder – gör vi det med egen personal eller som beställare i en upphandling? Detta skulle jag säga har varierat över tiden och beror även lite på vilken verksamhet som berörs. Vissa bostadsföretag väljer att utföra merparten med egen personal. Då har man fördelen av att kunna styra egna medarbetare, få en större lojalitet till verksamheten och en lägre kostnad än om man köper motsvarande tjänst av en extern leverantör. Med en extern leverantör kan man däremot både växa och krympa snabbare om det behövs.  Man köper bara det som krävs, konkurrensutsätter priserna, slipper eventuell överkapacitet och kan då totalt sett sänka kostnaderna i verksamheten. Den perfekta mixen av detta anser jag är en av de viktigaste strategifrågorna inom vår typ av verksamhet.

I Botkyrkabyggens arbete med målstyrning inom det projekt vi kallar Sirius, ser vi flera exempel på att våra områdesteam har valt att utföra jobb själva istället för att beställa. Vi ser redan resultatet av detta i ett ökat driftnetto på flera av våra fastigheter. Vår verksamhet ”Qvinna i Botkyrka” där vi erbjuder kvinnor anställning för att hålla rent och snyggt i våra områden, är inte enbart ett jämställdhetsprojekt. Botkyrkabyggen sparar även en hel del kostnader jämfört med att anlita en extern entreprenör, det blir dessutom tryggare i områdena och rent och snyggt! Jag är helt övertygad om att vi kan både spara pengar och öka kvalitén genom att hitta den perfekta mixen för vad vi utför själva och vad vi beställer. Allt för att utveckla fastigheternas värde och ett bättre boende för våra hyresgäster.

Trevlig helg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s