Att tolka trender, ha en strategi och fokusera på målet

Jag lyssnade nyligen på ett föredrag om trender och strategier som var intressant. Jag kände väl igen resonemangen från en utbildning som jag gick för ett antal år sedan som handlade om just strategier. Det var en bild som jag särskilt minns – rubriken var ”When shi(f)t happens”. Den gången berättades det om hur Europa fått konkurrens från bland annat Indien och att det inte enbart handlade om outsourcade servicefunktioner som helpdesk, utan även betydligt mer kvalificerade tjänster. Det handlar om att kunna tolka och förstå förändringar i vår omvärld , för att i tid och på rätt sätt kunna anpassa sina affärsmodeller och därmed säkra sin överlevnad som företag. Titta på företag som Kodak – filmjätten med tusentals anställda som var världsledande och i princip utplånades på kort tid. Dagens motsvarighet till Kodak heter Instagram och förutsättningarna för den valutan som Kodak levde på tidigare har nu helt förändrats. Facit som tillverkade räknemaskiner och hade sin storhetstid från 1940-talet fram till 1970-talet, klarade inte teknikskiftet och finns inte mer.

Den som inte håller koll på utvecklingen och inte klarar anpassningen av sin affärsmodell, riskerar att på kort tid hamna i ett krisläge. Företaget Uber har utan att äga en enda taxibil vuxit lavinartat och slagit ut delar av taxinäringen. Airbnb äger inte en enda fastighet men konkurrerar på allvar med hotellbranschen. Uppstickarna är ofta snabbare än sina konkurrenter, de löser frågor vartefter, skiftar lätt fokus och är mycket lönsamma. Risken är naturligtvis att det kan gå snabbt både upp och ned.

För alla oss som inte är nya uppstickare, så gäller det att ha koll på trenderna och förhålla oss till det som påverkar oss. Jag brukar ofta säga att Botkyrkabyggen inte har möjlighet att leda den tekniska utvecklingen – vi måste följa den. Vi har inte utrymme att ta de risker som helt ny teknik ofta innebär. Ibland kan vi medvetet välja att gå före med begränsat risktagande. Vi kan även bli bättre på att fokusera och prioritera för att få en acceleration mot målet för verksamheten. Det gäller att satsa på rätt aktiviteter för att nå målen och säkerställa progressen kontinuerligt.

För oss som allmännytta, så kan tillvaron kännas riskfri. Allt är fullt uthyrt, många står i kö för en bostad och räntorna är historiskt låga. Samtidigt har det byggts en hel del senaste året, låga räntor kan gå upp och det är nya regler kring ränteavdragsbegränsningar på gång. Botkyrkabyggen ska både klara av att renovera 80% av våra bostäder och bygga nytt under dessa förhållanden. Vi har därför ägnat en hel del tid åt att tolka trender, tagit fram strategier och fokuserat på det vi anser vara viktigast – allt finns samlat i vår allmännyttiga plan.

Nästa vecka får hela företaget lyssna på några kloka personer som ger sin bild omvärlden så att vi bättre förstår vårt läge: Bo Pellnäs, Christina Rickardsson, Kristian Halldin och Sandro Scocco. Det ser jag fram emot.

Trevlig helg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s