Barnen och betydelsen av bra bostadsområden, förebilder och skolor

Bostaden är mer än väggar, fönster och tak – den är ett hem och en livsplattform. En plats där barns minnen av barndomen skapas och även där deras framtid formas. Därför är hemmet och bostadsområdet av extra stor betydelse.

Det måste vara ordning och reda i grunden. Människor behöver känna att samhällets värderingar råder och att samhället tydligt griper in när det sker överträdelser. Vi måste som hyresvärd sköta vår del av uppdraget – hålla rent och snyggt, ha noll-tolerans mot klotter och skadegörelse, lyssna på hyresgästerna, se över belysning och växtlighet, motverka olovlig handel med hyreskontrakt, osv.

En annan viktig aktör är skolan. En bra skola är en del av framgångsreceptet. Unga människor måste kunna tro på framtiden, även där förutsättningarna inte är de bästa och då behövs det goda förebilder. Det kan vara en lärare, en fritidspedagog, en förälder, en tränare, en far- eller morförälder – en vuxen som ger hopp och har förmågan att se, bekräfta och tro på en ung människa.

Jag kan själv relatera till vad det faktisk betyder att man har någon som tror på en när man inte gör det själv. Jag var svag (eller urusel som jag skulle ha sagt) i matte när jag gick i mellanstadiet. När jag skulle börja i sjuan i Storvretsskolan, så rekommenderade min mellanstadiefröken mig att börja så kallad allmän kurs i matte. Allmän kurs var ämnat för de elever som inte klarade det höga tempot på särskild kurs, dvs en enklare kurs i mindre grupp med mer tid och hjälp.

Mina föräldrar tyckte att jag åtminstone skulle pröva särskild kurs innan jag ”gav upp”. Jag hade rejält ont i magen på den första mattelektionen i högstadiet, speciellt som läraren hade ett rykte att vara sträng och kasta suddgummi om han blev arg. Han inledde den första lektionen med att se just mycket sträng ut och sa:

– Det finns en grej som gör mig rejält förbannad ska ni veta – det blev då så tyst att man kunde höra en knappnål falla – och det är om ni inte säger till när ni inte fattar!

Jag bekände då genast hur dålig jag var i matte och att jag borde valt allmän kurs. Han  tog en stol och satte sig bredvid mig och sa:

– Jag hjälper dig tills du förstår.

Han gav mig sin tid, trots den särskilda kursen där i början av höstterminen i sjuan. I ganska snabb takt med att mitt självförtroende i matte växte, så ökade även hans krav på mig. Jag klarade mig bra i särskild kurs i matte genom högstadiet. Jag tror att många elever kan känna igen sig. Att ha någon som tror på en – om så bara i matte – kan faktiskt vara avgörande för hur man lyckas i skolan. Det kan vara det som gör att en ung människa plötsligt ser att det omöjliga går och därigenom får kraft att klara även annat i skolan med möjlighet att välja vidare.

För att hålla uppe hoppet om framtiden behövs det goda förebilder som ser och stödjer våra ungdomar så att de tror på sig själva och förstår att allt är faktiskt möjligt.

Trevlig helg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s