Kvalitets- och trygghetsvandring

Den här veckan har jag hängt med en av våra miljövärdar – Zafer – på en kvalitets- och trygghetsvandring i Tumba. Det är nyttigt att ta på sig ”förvaltarglasögon” när man följer med någon på ronderingen i trapphus, tvättstugor, vindar, entréer, elcentraler, undercentraler och soprum. All skadegörelse och klotter dokumenteras med kameran i telefonen medan vi går. Det är inte särskilt mycket klotter, men Zafer berättar att klottret på tegelväggen vid trappan mot Munkhättevägen återuppstår så gott som dagligen.

Vi träffar några hyresgäster på vägen. En kvinna hälsar glatt och berättar om att hon bott länge i sin lägenhet och trivs i Tumba, men tillägger att hon är oroad av de ungdomar som sitter vid grillplatsen på kvällarna. De röker och stojar. Vi träffar en annan hyresgäst i tvättstugan. Hon trivs också i huset och tycker tvättstugan fungerar bra. Man kan inte undgå att prata om mangeln i tvättstugan. Den är gigantisk av äldre modell och ser i princip oanvänd ut. Det står en betydligt nättare och modernare modell på mangel straxt intill. Jag misstänker att den gamla blivit kvar för att den är svår att få ut.

När vi går igenom korridorer och trapphus så tänds lamporna av vår rörelse. Vi tar oss upp på vindsvåningen där förråden ligger. Förråden på vinden är rymliga och säkert uppskattade bland hyresgästerna. I källaren finns gamla matförråd som är sparsamt utnyttjade och cykelrum.  Det är lite ödsligt både på vinden och i källaren och jag är tacksam över alla lampor som lyser upp vart efter vi går.

Vi går in i några soprum och konstaterar att det ser ganska bra ut idag. I ett av soprummen släcks lampan redan efter någon minut och Zafer måste öppna dörren för att den ska tändas igen. En hyresgäst tittar in och påpekar problemet med lampan. Hon berättar att hon ofta tar på sig att plocka i ordning bland sopkärlen.

”Om bara folk kunde lära sig att gå in i soprummet istället för att stå i dörren och kasta in sop-påsen”, säger hon lite irriterat. ”Det vore bra om de kommer ihåg att knyta påsen innan de kastar den” , fortsätter hon.  Hon påminner Zafer om att de ses på kvällens bomöte och säger att han får vara beredd på att svara på frågor om alla höstlöv som nu ligger på marken. När vi lämnar soprummet frågar jag Zafer hur ofta han tittar in i där –  varje dag svarar han.

Vår rondering avslutas i el- och undercentralerna. Jag får en genomgång av alla mätare, kärl och kranar.  På vägen tillbaka passar vi på att ta en titt på några buskar som vuxit sig för höga och som hyresgästerna vill att vi klipper. De tycker att det känns otryggt när buskarna blir för höga nära fasaden.

rondering tuna vattenmätareRondering, vandring – eller vad vi nu väljer att kalla det – är verkligen hjärtat i all förvaltning. Vår miljövärd tar både hand om fastigheten, bevakar  lagefterlevnad som exempelvis brandskydd och relationerna med hyresgästerna när han går sin runda.  Man får tips, kan ta emot synpunkter, diskutera sopsortering, trygghets- och trivselfrågor och med egna ögon se hur det är på plats. Det ingår  självklart även i vårt ansvar som fastighetsägare att ha koll på våra fastigheter.

Jag tackar Zafer och Magnus för en intressant rundtur och ser fram emot att få delta på fler sådana ronderingar under november.

Trevlig helg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s