Nu ökar vi takten

I slutet av oktober beslutade Botkyrkabyggens styrelse om budgeten för 2020. Budgeten innehåller stora investeringar av en omfattning som vi aldrig tidigare haft. Vi går från ett underhåll på cirka 300 miljoner år 2018, till cirka 532 miljoner under år 2020. Våra stambyten inklusive nyproduktion ökar från 140 miljoner år 2018 till 360 miljoner år 2020. Om allt går vår väg och planerna håller så kan vi starta nyproduktion för minst 150 bostäder under 2020.

Det har sedan länge varit ett uppdrag från styrelse och ägare, men har tagit tid då det har krävts en hel del förberedelser för att klara av att genomföra detta utmanande uppdrag. Vad har vi då gjort för att klara utmaningen:

  • Ny organisation med fokus på uppdraget och med tydliga roller och ansvar. Två affärsområden som tar fullt ansvar för både hyresgäster och fastigheter och som med stöd av vår tekniska avdelning inklusive projektkontor håller i de större projekten och uppdragen.
  • En bred hyresöverenskommelse för alla stambyten med en basrenovering som ger en begränsad hyresökning och med möjligheter till ökat boinflytande i form av frivilliga tillval för den hyresgäst som kan och önskar.
  • En renoveringsstrategi som innebär en begränsad omfattning på renoveringen i samband med stambyten, vi byter bara det som måste bytas ut, med fokus på att framtidssäkra husen och minska vattenskador.
  • Driva flera mindre projekt (i stället för färre stora) vilket ökar möjligheterna att reducera riskerna för fördyringar och förseningar i större omfattning. Möjlighet att både gasa och bromsa med fler mindre projekt.
  • Utnyttja miljonprogrammets upprepning och hitta modeller i samband med renovering som gör att vi kan öka produktiviteten och effektiviteten i de olika projekten.
  • Införandet av en projektmodell som ökar kvalité och kontroll i varje projekt.
  • Skapa goda relationer med hyresgästföreningen och löpande informera om och diskutera viktiga frågor på vägen.
  • Bygga goda relationer med kommunens olika förvaltningar.
  • Säkerställa att styrelsen får bra beslutsunderlag och goda referenser genom studiebesök både på hemmaplan och hos andra aktörer.
  • Införa målstyrning med ett tydligt mål för hela verksamheten. Veckovis uppföljning i hela organisationen av målet och koppla allt mot en affärsplan som kombinerar affärsmässighet med samhällsansvar (allmännyttig plan).
  • Koppla den Allmännyttiga planen och all vår verksamhet mot FN:s mål Agenda 2030.
  • Ta fram en bra och enkel rapportering så att fler kan följa ekonomin och verksamheten.
  • Satsa på ett strategiskt och systematiskt arbete för trygghet och trivsel. Vi trygghetsvandrar varje månad, erbjuder långtidsarbetslösa kvinnor jobb med att hålla rent och snyggt i våra trapphus, samarbetar med polisen, kommunen och räddningstjänsten inom ramen för EST (Effektiv samordning för trygghet), stödjer föreningslivet och civilsamhället, för att nämna några exempel.
  • Jag som är VD träffar alla medarbetare varje kvartal för att gruppvis följa upp allt som är på gång.
  • Vi besöker/träffar ofta kollegor för att lära av de bästa i vår bransch.

Det finns säkert mer som borde nämnas, men jag stannar där. Kort sagt: Vi har satt ett tydligt mål, har en plan, gör många olika insatser på olika nivåer i företaget som hänger ihop, vi satsar på att samverka med aktörer som vi är beroende av och vi följer upp allt varje vecka för att ständigt hålla fokus och arbeta med förbättringar.

Vi har kommit igång och har mycket att lära innan vi är i mål.

Trevlig helg!

En kommentar Lägg till

  1. Emelie Regnell skriver:

    Kom till oss så ska jag visa er våra (faktiskt) grymma miljöstugor!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s