Vad gör man på distans?

Det finns många som arbetar på distans i dessa dagar, så även jag. Hur effektiv är man, vad gör man, vad fungerar bra och vad fungerar mindre bra på distans? Det finns många frågor man kan ställa sig. Att arbeta någon dag på distans är en helt annan grej. Så här mot slutet av den andra veckan av distansarbete så får man en del nya insikter.

Möten går mycket bra att ha via Skype/Teams eller motsvarande – för det mesta. Mötena blir kortare och mer intensiva. Dock märker jag att man blir sittandes framför skärmen i timmar. Jag pratar i telefonen mycket mer, och mail plus sms har ökat markant. Det är även svårt att uppfatta nyanser i samtalet på distans. Man tappar en hel del känsla och det blir lätt lite väl trubbigt när man ska kommunicera. Å andra sidan gör distansen och uppkoppling att jag går mer rakt på sak och blir tydlig. Så om det blir bra eller inte beror helt enkelt på frågans art. En annan sak jag saknar just nu är mina kollegor på arbetsplatsen. Jag inser hur viktig den vardagliga kontakten på arbetsplatsen är.

Varje morgon börjar med ett avstämningsmöte i vårt krisledningsutskott. Där får jag en omvärldsbevakning och en uppdatering om personalläget. I måndags hade vi vd-råd med Sveriges Allmännytta kl 10-15. Då gick vi laget runt och fick en avrapportering från alla vd-ar i rådet om läget med anledning av corona-utbrottet. Det var mycket intressant och väldigt tydligt att vi just nu lever i olika verkligheter. Virusets konsekvenser är ännu mest påtagliga i Stockholmsregionen. Vi diskuterade även punkter på Sveriges allmännyttas kommande styrelsemöte. Dagen avslutades med en rundringning till samtliga avdelningschefer på Botkyrkabyggen för att få aktuell status från verksamheten.

Under tisdagen hade jag ett möte i Sveriges Allmännyttas hyresråd efter morgonavstämningen. Även det var ett möte som tog större delen av dagen i anspråk. Där samtalade vi om diskussionerna inom den så kallade treparten (Sveriges allmännytta, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna), de olika rapporterna som tagits fram av partssammansatta arbetsgrupper och de utredningsuppdrag som var på gång, bland annat med oberoende tvistelösning. Efter att återigen ha stämt av verksamheten med alla avdelningschefer så avslutades dagen med att skjuta upp en hel del inplanerade fysiska möten alternativt boka om dem till Skype.

I veckan har jag även tagit ställning till en mängd tidigare fattade beslut som nu snabbt måste omprövas. Det har gällt rekryteringar, nya rutiner, målen i Sirius, inplanerade konferenser, med mera. Botkyrkabyggen deltar även i kommunkoncernens krisarbete som nu pågår. Varje dag ingår det att lyssna på presskonferenser från Regeringen och Folkhälsomyndigheten för att hänga med i allt som händer. Det slår mig att jag de senaste två veckorna ständigt tvingas tänka till kring vad som är viktigast just nu, utan att säkert veta om det kommer att vara så även imorgon. Det tar på krafterna att hela tiden ha en massa osäkerhet omkring sig och hela tiden vara beredd på att fatta nya beslut.

Mitt i allt detta så arbetar Botkyrkabyggen oförtrutet vidare med den vardagliga förvaltningen, det vill säga myndighetskrav, uthyrning, felanmälan, reparationer, hålla rent och snyggt och ha kontakt med våra hyresgäster. Vi gör allt, fast med mindre resurser och med hotet om smitta som obehaglig kuliss. Jag vill rikta mitt varmaste tack till alla chefer och medarbetare som verkligen gör allt för att verksamheten ska löpa på och för att våra hyresgäster ska få en god service.

Jag önskar alla en välbehövlig vila under helgen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s